مقالات

اپل، یکی از ارزشمندترین برندهای دنیا

برند اپل

شاید کمتر کسی باشد که نام اپل  را در دنیای فناوری و تکنولوژی نشنیده باشد و یا از گوشی های هوشمند یا کامپیوتر های شخصی این کمپانی استفاده نکرده باشد. شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ برای دهمین سال متوالی، عنوان بهترین شرکت فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داد. همچنین این کمپانی توسط معتبرترین مجله اقتصادی جهان به نام فوربز در سال های 2011 تا 2018 به عنوان با ارزش ترین برند جهان انتخاب شد. در آگوست 2018 ارزش سهام این کمپانی در بازار از مرز یک تریلیون دلار گذشت و تبدیل به اولین شرکت در جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار شد. این شرکت در تمام جهان دارای 123 هزار کارمند است و ارزش سهام آن نیز روز به روز بالاتر می رود.

اپل؛ که امروز به یکی از غول های بزرگ تکنولوژی تبدیل شده است، در زمینه  تولید لوازم الکترونیکی، رایانه‌های شخصی، تولید سرور و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت می کند. اما این کمپانی چگونه بوجود آمد؟ از کجا فعالیت خود را آغاز کرد؟

شرکت کامپیوتری اپل در تاریخ یکم آوریل سال ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵) توسط استیو وزنیاک و استیو جایز تاسیس شد و در روز سوم ژانویه ۱۹۷۷ (۱۳ دی ۱۳۵۵) در کوپرتینو کالیفرنیا تحت عنوان شرکت کامپیوتری اپل به ثبت رسید. این کمپانی در ابتدا و تا سال 2001 کامپیوترهای شخصی تولید می کرد ولی با تغییر رویه، نهایتا در سال 2007 نام این کمپانی از شرکت کامپیوتری اپل به شرکت اپل تغییر کرد.

کامپیوتر اپل

بسیاری از متخصصان حوزه کامپیوتر و گوشی های هوشمند، استیو جابز را یکی از موثرترین افراد تاثیرگذار در حوزه تکنولوژی می دانند. نام استیو جابز و اپل همیشه در کنار هم می آید.  داستان اپل از آنجا شروع شد که دو استیو (استیو جابز و استیو وزنیاک ) در یک کلاب کامپیوتری همدیگر را ملاقات کردند و به این نتیجه رسیدند که اهداف مشترکی در زمینه تولید کامپیوتر های شخصی دارند. وزنیاک آن زمان اولین رایانه خود را ساخته بود؛ آن دستگاه که بعدا تحت عنوان اپل وان تولید شد دارای یک کیبورد بود که می شد آن را به تلویزیون متصل کرد. وزنیاک علاقه ای نداشت تا کامپیوتر خود را به دیگران نشان دهد اما استیو جابز به این دستگاه علاقه نشان داد و این دو به همراه رونالد وین شرکت اپل را تاسیس کردند و دستگاه ساخته شده توسط وزنیاک را با سختی های فراوان تولید کردند. وزنیاک بعدا در مصاحبه ای به این نکته اشاره کرده است که نام اپل ایده استیو جابز بوده و او این نام را به خاطر علاقه به طبیعت انتخاب کرده است.

اگر بخواهیم به ترتیب و بصورت خلاصه مهم ترین محصولات کمپانی اپل از ابتدا تاکنون را نام ببریم، اپل وان اولین محصولی بود که توسط این کمپانی تولید شد.  200 عدد از این رایانه در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۹۷۶ تا سپتامبر  ۱۹۷۷، تولید شد و با توجه به اینکه تمام این دستگاه ها به فروش رفتند. این رایانه باعث شد تا شرکت نوپای اپل رشد بسیار چشمگیری را تجربه کند.

استیو جابز

تا سه دهه کمپانی اپل به تولید رایانه شخصی پرداخت. محصولاتی از جمله رایانه‌ی اپل ۲، مکینتاش و پاور مک در این مدت تولید شدند. در سال 1985 استیو جابز که خود یکی از تاسیس کنندگان اپل بود بخاطر اختلاف با اسکالی که مدیریت اپل را بر عهده گرفته بود استعفا داد و او در سال های 1985 تا 1996 از این کمپانی کنار گذاشته شد، بعد از خارج شدن استیو جابز از اپل اوضاع اپل خوب پیش نرفت و فروش محصولات این کمپانی کمتر از قبل شد. او در این مدت کمپانی دیگری به نام Next را تاسیس کرد و در نهایت این کمپانی توسط شرکت اپل خریداری شد و استیو جابر به عنوان مدیرعامل به کمپانی اپل برگشت.

در سال 2001 و بعد از 4 سال از بازگشت استیو جابز و تغییرات زیادی که او انجام داد، سیستم عامل مک بوک او ایکس طراحی شد ولی با معرفی آی پاد در همان سال اپل توانست انقلابی در لوازم پخش کننده چند رسانه ای و موسیقی بوجود بیاورد. آی پاد که با قیمت 399 دلار عرضه شد با پنج گیگا بایت حافظه می توانست تا 1000 فایل صوتی MP3 را ذخیره کند و آنها را با کیفیت مطلوب پخش نماید.

در سال 2003 نیز اپل  با تولید محصولات خلاقانه باز هم توانست نظر کاربران را جلب کند و محبوبیت بیشتری بدست بیاورد. آی تیونز، یعد اط موفقیت آی پادها رونمایی شد. یک فروشگاه مجازی که بیش از 200 آهنگ را در اختیار کاربران قرار می داد. در آن زمان برای دسترسی به هر آهنگ کاربر باید 99 سنت پرداخت می کرد و تا سال 2006 بیش از یک ملیارد موزیک برای دانلود در آی تیونز موجود بود. همچنین در سال 2003 اپل با تولید اولین نوت بوک 17 اینچی در دنیا باعث تحول زیادی در صنعت کامپیوتر های رومیزی شد.  بعد از معرفی آی پاد و آی تیونز اپل به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر تولید‌کننده‌ی لوازم الکترونیکی و یکی از بهترین فروشنده های مالتی‌مدیا به جهان معرفی شد.

مالک شرکت اپل

مهم ترین تحولی که اپل  در دنیای فناوری ایجاد کرد در سال 2007 رقم خورد.استیو جابز با هوش و خلاقیت خود گوشی های موبایل را وارد عرصه جدیدی کرد و آیفون را معرفی کرد. با معرفی آیفون گوشی های هوشمند وارد مرحله جدیدی شدند. این آیفون که از صفحه تمام لمسی سه و نیم اینچی و یک دکمه Home  و سیستم عامل هوشمند آی او اس استفاده می کرد، سبب شد تا گوشی های تمام لمسی هوشمند توسط کمپانی های دیگر نیز تولید شوند و غول بزرگ تولید گوشی همراه، نوکیا را به زیر کشیده شد. گوشی های هوشمند آیفون از 2007 تا کنون اصلی ترین محصولات کمپانی اپل محسوب می شوند و محبوبیت آیفون به حدی رسیده است که بخش اعظمی از درآمد کمپانی اپل توسط سری آیفون تامین می شود. بعد از آیفون وان ، دومین گوشی هوشمند اپل تقریبا بعد از یک سال از آیفون یک با تغییرات کم به بازار آمد آیفون 3 جی از نسل سوم اینترنت پرسرعت یعنی شبکه ارتباطی 3G  پشتیبانی می کرد و دارای دوربین عکاسی با کیفیت 2 مگا پیکسل بود. در سال 2009 آیفون 3Gs به بازار آمد، این آیفون با آیفون قبلی در پشتیبانی از بلوتوث 2.1، فیلمبرداری با کیفیت VGA  ، دوربین 3.2 مگاپیکسلی و بالا رفتن رزولوشن عکس تا 2048 * 1536 بود.  آیفون 4 در ژوئن 2010 با دوربین 5 مگاپیکسلی و فیلمبرداری HD معرفی شد در سال 2010 استیو جابز تحول دیگری در حوزه تکنولوژی با معرفی اولین تبلت آی پد ایجاد کرد. همچنین با معرفی آی کلود گام بزرگی در سرویس های ابری برداشت که امروزه توسط شرکت های زیادی استفاده می شود.

سال 2011 برای اپل و دوست داران این کمپانی بی شک غم انگیز ترین سال بود. در این سال استیو جابز در سن 56 سالگی در روز چهار شنبه 5 اکتبر سال 2011 و درست یک روز بعد از معرفی آیفون 4S   در کالیفرنیا بر اثر اییست تنفسی ناشی از سرطان لوزالمعده در گذشت. و در یک قبرستان عمومی به نام  آلتا مسا مموریال پارک به خاک سپرده شد.

استیو جابز

بی شک استیو جابز نابغه یکی از تاثیر گذارترین افراد در حوزه تکنولوژی به حساب می آید. و فیلم ها و کتاب های متعددی درباره زندگی او تاکنون ساخته شده است. که معروف ترین فیلم را Danny Boyle در سال 2015 به نام steve jobs  ساخته است. استیو جابز که شخصیت خاصی داشت یک گیاه خوار بودایی بود و در 323 اختراع شرکت اپل حضور داشت. از معروف ترین اختراعات می توان به لپ تاپ ها، آی پاد، سیستم عامل مکینتاش، مانیتور، کیس و کیبورد کامپیوترهای شخصی و حتی پلکان های فروشگاه های اپل اشاره کرد.

در سال 2011، 4s با دوربین 8 مگاپیکسلی، پردازشگر دو هسته ای و امکان فیلمبرداری FullHd  رونمایی شد و توجه کاربران زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جلب کرد.

محصولات شرکت اپل

بعد از فوت استیو جابز تیم کوک مدیریت اپل را برعهده گرفت و تا کنون گوشی های آیفون 5، 5s،  6، 6s، 7، 7 plus و se  به بازار آمدند. آخرین محصولات کمپانی اپل 8، 8 plus  و X نام دارند. آیفون هشت دارای صفحه نمایش 4.7 اینچی و هشت پلاس دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی است و از پردازنده 6 هسته ای قدرمتند بهره می برند و علی رغم قدرت پردازش بالا مصرف باتری کمی دارند. آیفون ایکس یا 10 نیز که در سال 2017 تولید شده است یک محصول نوآورانه است که دارای صفحه نمایش 5.7 اینچی است و لبه های آن به حداقل رسیده است. این محصول نیز مانند آیفون 8 از پردازشگر قدرتمند شش هسته ای بهره می برد. دارای سیستم عامل آی او ایکس 11 است، از قابلیت شارژ بی سیم پشتیبانی میکند. دوربین عکاسی با کیفیت دو گانه دارد. در مجموع گوشی های اخیر ارائه شده توسط کمپانی اپل اگر نگوییم قدرتمند ترین و روان ترین گوشی موبایل موجود در بازار است. یکی از بهترین گوشی های موبایل حال حاضر دنیا می باشد و تمام کاربران از سرتاسر دنیا منتظر گوشی های هوشمند جدید این کمپانی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *