مقالات

چگونگی شارژ صحیح باتری گوشی تلفن همراه

نحوه صحیح شارژ موبایل

چگونگی شارژ صحیح باتری گوشی تلفن همراه

امروزه با توجه به پیشرفت علم در زمینه تکنولوژی و هوشمند سازی ابزار های مصرفی، بیش از پیش میزان نیاز به انرژی محرک الکترسیته ( جریان برق ) برای همه ما آشکار شده است. در همین راستا، سالها پیش در قرن 19 میلادی شخصی به نام الساندرو ولتا به دنبال طراحی و ساخت کالایی بوده است که بتواند به وسیله آن جریان الکتریکی برق را ذخیره نماید، سرانجام ولتا توانست با دانش ابتدایی خود اولین باتری الکتریکی را تولید کند. گوشی های تلفن همراه از جمله  محصولاتی می باشند که به طور کامل به باتری های الکتریکی وابسته می باشند، در همین راستا می توان اذعان داشت گوشی های موبایل بدون وجود باتری های الکتریکی کاملا فاقد ارزش می باشند و هیچ استفاده ای نخواهند داشت، لذا در این مقاله ابتدا به اختصار به توضیح انواع باتری های مصرفی در گوشی های تلفن همراه می پردازیم .

باطری موبایل

در گذشته باطری های گوشی تلفن همراه بر پایه ماده شیمیایی نیکل طراحی و تولید می شده اند، باتری های نیکلی خود به دو دسته ; نیکلی-کادیومی و نیکلی-هیدروکسید فلزی تقسیم می شده اند. کارایی و فناوری استفاده شده در تولید این دو دسته باطری به طور کل یکسان می باشد، لذا تفاوت اصلی مابین این دو دسته میزان ظرفیت ذخیره انرژی الکتریکی آن ها می باشد. با گذشت زمان و استفاده از باتری های نیکلی متخصصان حوذه صنعت و دیجیتال متوجه این امر شدند که پس از آن که مدتی از این نوع باتری ها استفاده می شود با گذشت زمان میزان ظرفیت باتری های نیکلی کاهش می یابد و بمانند گذشته نیست، در این راستا باتری های نیکلی جای خود را به باتری های لیتیومی داده اند. در باتری های نیکلی شارژ کردن باتری بدین شرح بود، که می بایست ابتدا ظرفیت باتری به پایان می رسید و سپس باتری مورد نظر شارژمی شد. در صورتی که کاربر قبل از خالی شدن کامل ظرفیت باتری، باتری گوشی تلفن همراه خود را شارژ می کرد بخشی از ظرفیت ذخیره سازی انرژی خود را از دست می داد، برای مثال اگر باتری گوشی موبایل با ظرفیت 30 درصد شروع به شارژ شدن می کرد، به مرور زمان ظرفیت 30 درصد اولیه از بین می رفت و قابل استفاده نبود و این باعث تخریب باتری و بی ارزش شدن آن می شد.

بیشتر بخوانید  نحوه فعالسازی شارژ معکوس شیائومی

نحوه صحیح شارژ موبایل

باتری های لیتیومی بر پایه عنصر شیمیایی لیتیوم طراحی و تولید شده اند و به دو دسته پلیمری و یون لیتیومی تقسیم شده اند، امروزه در اکثر دستگاه های قابل حمل نظیر تلفن همراه هوشمند،لپ تاب ها، تبلت ها و سایر کالا های دیجیتال از باتری های لیتیومی استفاده می شود، لذا این دسته از باتری ها نیز مانند باتری های نیکلی دارای نقاط ضعف گوناگونی می باشند، برای مثال این دسته از باتری ها، از نظر تعداد شارژ شدن محدود می باشند.

در باتری های لیتیومی در صورتی که ظرفیت آن به طور کامل تخلیه شود و دوباره آن را شارژ نماییم، چرخه طول عمر آن یک واحد کاسته می شود، لذا در صورتی که قبل از تخلیه کامل شارژ باتری آن را شارژ نماییم، از طول عمر باتری کاسته نمی شود. در همین راستا در صورتی که کاربر بعد از خرید گوشی تلفن همراه آن را به مدت 8 ساعت شارژ نماید به هیچ عنوان کار موثری را انجام نداده است و این عمل مسبب آن می باشد که طول عمر باتری گوشی تلفن همراه کاهش یابد.

در صورتی که باتری های لیتیومی بیش از حد شارژ شوند، امکان بروز عکس العمل های فاجعه باری نظیر ترکیدن این دسته از باطری ها وجود دارد، لذا متخصصان حوذه دیجیتال در دستگاه های دیجیتال، مدار ویژه ای را تعبیه کرده اند که در صورت شارژ کامل باتری جریان برق را قطع می کنند و مانع از ترکیدن باتری ها می شوند.

باطری منفجر شده

شارژ اولیه باتری گوشی های تلفن همراه چگونه باید انجام پذیرد:

بیشتر بخوانید  ویژگی های یک هندزفری بی سیم خوب

همان طور که اشاره شد در گذشته باتری های استفاده شده در تلفن های همراه برپایه نیکلی بوده اند لذا کاربران می بایست بعد از خرید گوشی های موبایل ابتدا آن را به مدت 8 الی 12 ساعت شارژ می کردند و بعد از شارژ کامل می توانستند از آن استفاده نمایند، لذا با توسعه و پیشرفت علم، امروزه در گوشی های تلفن همراه هوشمند از باتری های لیتیومی استفاده می شود که این دسته از باتری ها در ابتدا برای فعال شدن گوشی موبایل نیازی به شارژ شدن ندارند و کاربران می توانند به راحتی از آن استفاده نمایند و در صورت اتمام شارژ باتری گوشی آن را شارژ نمایند.لذا پیشنهاد می شود قبل از تخلیه کامل شارژ باطری آن را شارژ نمایید تا طول عمر باتری گوشی کاهش نیابد.

شارژ موبایل

نحوه صحیح شارژ باتری گوشی های تلفن همراه

کاربران در حین شارژ کردن باتری گوشی تلفن همراه می بایست چند نکته مهم را رعایت نمایند و سپس اقدام به شارژ کردن گوشی نمایند :

الف ) در صورتی که برای اولین بار می خواهید گوشی تلفن همراه خود را شارژ نمایید می بایست بعد از شارژ شدن کامل گوشی تلفن همراه خود آن را از برق بکشید. باتری های جدید ( باتری های لیتیومی ) به گونه ای طراحی و تولید شده اند که می بایست برای سالم نگه داشتن آن ها و جلوگیری از آسیب دیدن باتری ها می بایست شارژ آن ها را ما بین 40 الی 80 درصد نگه داشت.

ب ) چه زمانی باید باتری گوشی تلفن همراه را شارژ نماییم

با توجه به این مطلب که شارژ باتری می بایست مابین 40 تا 80 درصد باشد کاربران می بایست قبل از کم شدن شارژ باتری از میزان ذکر شده گوشی تلفن همراه خود را شارژ نمایند، توصیه می شود جهت جلوگیری از آسیب دیدن باتری گوشی از شارژ کامل باتری جلوگیری شود لذا این امر باعث می شود به مرور زمان عمر باتری کاهش یابد، همچنین میزان شارژ باتری گوشی های تلفن همراه نباید از 20 درصد کمتر باشد این امر نیز مسبب کاهش عملکرد باتری می شود، در همین راستا شایان ذکر است هیچگاه گوشی موبایل را بی استفاده رها نکنید تا شارژ باتری آن تمام شود همان طور که اشاره شد این امر باعث می شود شارژ باتری برای مدت زمانی، کمتر از 20 درصد باشد و آسیب های جبران ناپذیری را بر روی باتری بگذارد.

بیشتر بخوانید  شارژر گان چیست

ج ) شارژ کردن کامل گوشی تلفن همراه در چه زمانی می بایست آنجام شود

فست شارژ موبایل

کارشناسان و متخصصان حوذه صنعت و دیجیتال بر این باورند که می بایست  تنها در زمانی که شارژ باتری به صفر می رسد این امر را انجام دهند لذا در همین راستا کارشناسان توصیه می کنند که ماهی یک مرتبه شارژ گوشی تلفن همراه به صفر برسد و بعد از تخلیه کامل ظرفیت باتری آن را تا 100 درصد شارژ نمایند و این عمل برای باتری امری مفید تلقی می شود.

کمپانی های سازنده گوشی های موبایل برای سهولت استفاده از گوشی های تلفن همراه علوه بر تولید و طراحی گوشی های موبایل در زمینه تولید و طراحی لوازم جانبی گوشی های تلفن همراه نیز فعالیت دارند، از جمله پر کاربردترین لوازمات جانبی تولید شده برای گوشی های موبایل، شارژر ها می باشند. شارژرهای ساخته شده در کمپانی های سازنده گوشی موبایل کاملا از لحاظ میزان ولتاژ مصرفی و شدت جریان ورودی با گوش ها سازگار می باشند و این امر از آسیب دیدن گوشی های موبایل جلوگیری می نماید، بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری گوشی موبایل، از شارژر های اورجینال استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *